Sonny Boogers: "PSV heeft geen winstoogmerk."

Sonny Boogers is Business Controller bij PSV waarbij hij (mede) verantwoordelijk is voor het financiële beleid. In zijn rol is hij een belangrijke sparringpartner voor zijn collega’s en probeert hij het optimale rendement uit de organisatie te halen, zowel op korte als op lange termijn.

Met een opleiding tot Registeraccountant, 6 jaar werkervaring bij accountantskantoor BDO en 2 jaar bij PSV, is hij een breed opgeleide financial die veelzijdig inzetbaar is binnen PSV. We gingen met hem in gesprek en vroegen hem onder andere naar de financiële doelstellingen, hoe het budget van PSV wordt opgesteld en op welke gebieden PSV van plan is te gaan investeren.

Wat zijn de financiële doelstellingen van PSV?

Om een gedegen antwoord te kunnen geven op deze vraag is het allereerst relevant om te begrijpen dat PSV geen winstoogmerk heeft. PSV streeft in haar visie na om op het hoogste niveau sportieve resultaten te boeken. Dat wil PSV doen met een gezonde financiële basis. Om te komen tot sportieve resultaten is het voor PSV als organisatie relevant om zoveel mogelijk geld beschikbaar te maken voor het voetbal. Dat betekent dat de ‘commerciële exploitaties’ gebruikt worden om een zo optimaal mogelijk organisatie in te richten die geld beschikbaar maakt om investeringen in het voetbal te kunnen doen. Deze investeringen kunnen directe versterkingen zijn voor het eerste elftal, maar kan ook een verdere versteviging zijn van onze jeugdopleiding waar onze talenten worden klaar gestoomd voor toetreding tot het eerste elftal en het landschap van het betaalde voetbal.

De gezonde financiële basis die PSV nastreeft start met een ambitie om het eigen vermogen op een topfit niveau te krijgen. Voor PSV ligt die ambitie op 40-50 miljoen euro. Om dit te kunnen realiseren zijn een aantal facetten relevant, het operationeel resultaat en het transferresultaat zijn daarin leidend. Het operationeel resultaat is in een regulier Europa League seizoen negatief, hetgeen gecompenseerd moet worden met een positief transferresultaat. In de basis betekent dat een transfer van bepaalde hoogte, of een combinatie van enkele kleinere transfers, noodzakelijk is om onder aan de streep een positief resultaat te realiseren. De jaarlijkse ambitie van PSV om op Champions League niveau te spelen is een andere manier om het operationele tekort wat er op Europa League niveau is te compenseren. Dit verlaagt direct de druk op het verwezenlijken van een grote transfer en draagt daarmee ook bij aan de ambitie om sportieve resultaten te boeken op het hoogste niveau.

Hoe verhouden de sportieve en financiële prestaties zich tot elkaar?

In de begroting van PSV zijn de sportieve en financiële prestaties nauw met elkaar verbonden. Een belangrijk onderdeel van de begroting is Europees Voetbal, hetgeen leidt tot directe inkomsten maar daarnaast indirect een effect heeft op vrijwel al onze (commerciële) exploitaties. Spelen op het hoogste Europese niveau maakt het bijvoorbeeld aantrekkelijk voor sponsoren om zich aan te sluiten bij PSV, stuwt de opbrengsten van tickets voor toegang tot het stadion en heeft een impact op de verkopen merchandise. Kortom, de gehele club profiteert op financieel vlak mee van de sportieve resultaten die PSV boekt.

Hoe maak je een begroting met zoveel afhankelijkheden?

PSV streeft ernaar om ambitieus maar realistisch te begroten. In het huidige format van de UEFA toernooien en de plek van Nederland op de UEFA ranking waar een 2e plaats in de Eredivisie leidt tot directe kwalificatie voor de Champions League, begroot PSV op Champions League niveau. Dat betekent echter niet dat de gehele begroting direct voor langere termijn op UEFA Champions League niveau wordt aangepast, maar de additionele sportieve opbrengsten worden zoveel mogelijk geïnvesteerd om deelname aan de UEFA Champions League te waarborgen. Zodoende tracht PSV om niet te afhankelijk te zijn van deelname aan UEFA Champions League en het mislopen van de UEFA Champions League geen desastreuze gevolgen heeft voor het beleid.
Tegelijkertijd is het wel bijzonder dat PSV, in een periode waarin het sportief niet altijd de doelstellingen heeft behaald, het ondanks de effecten van Corona toch voor elkaar heeft gekregen om veel van de exploitaties te laten groeien. Dat toont de veerkracht van PSV aan in tijden waar sportieve resultaten deels uitblijven.

Hoe wordt het budget van PSV opgesteld en beheerd?

Het opstellen van het budget wordt onder leiding van onze financieel directeur bewerkstelligd en is een voortdurend proces. PSV werkt met meerjarenplannen die in nauwe samenwerking tussen alle afdelingen met de directie en de raad van commissarissen worden vastgesteld en leidend zijn voor de jaarlijkse vaststelling van het budget. De formele oplevering van het budget vindt voorafgaande het seizoen plaats en wordt goedgekeurd door de raad van commissarissen. Een budget dat vervolgens het volledige seizoen nauw gevolgd wordt om te beoordelen of afwijkingen zich voordoen, op basis waarvan ingegrepen dient te worden.

Je gaf zojuist aan dat PSV werkt met meerjarenplannen. Op welke gebieden is PSV van plan in de nabije toekomst te investeren?

Zoals toegelicht streeft PSV ernaar om te acteren op het hoogst mogelijke niveau en daar de sportieve resultaten te boeken. Investeringen zitten hem in de basis dus zoveel mogelijk in het voetbal, maar dat neemt niet weg dat PSV niet ook in de overige zaken zoals het stadion investeert. Als onderdeel van de visie van PSV is namelijk sprake van diverse pijlers waar sportief succes de hoofddoelstelling is, echter geldt ook dat het streven bestaat om alle faciliteiten op Champions League niveau te krijgen. De investering in onze trainingscampus de Herdgang een aantal jaar geleden is daar een passend voorbeeld van, maar ook het Philips Stadion heeft de volle aandacht. PSV laat op dit moment onderzoeken of het stadion, dat nu tot de nok toe is uitverkocht, aan uitbreiding toe is. Ook kijkend naar hoe de regio zich als geheel ontwikkelt en wat de rol van PSV daarin gaat zijn. Hoe dat er precies uit gaat komen te zien, zullen de uitkomsten van het onderzoek uit moeten wijzen. Dit weerhoudt PSV er niet van om de bestaande faciliteiten te upgraden en de faciliteiten voor supporters blijvend te verbeteren.

Welk onderscheid maken jullie in de verschillende inkomstenbronnen?

De opbrengsten van PSV zijn verdeeld over diverse opbrengststromen, waar de opbrengsten gerelateerd aan voetbal het grootste gedeelte bevatten. Een veel gebruikte verdeling is om de totale omzet te splitsen in Mediabaten, Commerciële inkomsten en wedstrijd gerelateerde inkomsten. De mediabaten bestaan uit het vermarkten van de Eredivisie rechten in Nederland en het buitenland en de inkomsten die de UEFA ophaalt voor de verkoop van de Europese toernooien. De commerciële inkomsten bevatten de inkomsten uit alle sponsoractiviteiten zoals de shirtsponsors, de kledingsponsor en overige partners en sponsoren. De wedstrijd gerelateerde inkomsten bestaan uit de ticketverkoop (zowel losse verkoop als de seizoenkaarten), de zakelijke seats die tijdens wedstrijden worden verkocht en de overige inkomsten. PSV streeft ernaar om zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van de voetbalsuccessen, zodat in mindere tijden PSV wel zoveel mogelijk rendeert. Dit uit zich onder andere in onze stadionexploitatie waar deze beschikbaar is voor grotere conferenties en stadionhuurders (bijvoorbeeld kantoor- of winkelruimtes). Zodoende hebben we toch een basis op gebied van inkomsten die ook door kan lopen zonder dat er voetbal plaatsvindt.

Zijn er ook nieuwe opbrengststromen waar naar gekeken wordt om de financiële stabiliteit te stabiliseren/verbeteren?

Het nieuw aanboren van opbrengststromen is voor PSV ook een van de speerpunten voor de komende jaren. Een belangrijker pijler daarin is de digitalisering waar we op dit moment met zijn allen in zitten en legio mogelijkheden bevatten om business in te bedrijven. Een voorbeeld hiervan zijn het exploiteren van bestaande en nieuwe content, maar ook AI biedt hierin diverse mogelijkheden. We weten dat de huidige opbrengststromen de belangrijkste zijn en dat in de toekomst ook zullen blijven. De uitdaging is, om het huidige aanbod zo aantrekkelijk mogelijk te houden en verder te ontwikkelen naar een hoger niveau.

Alle rechten voorbehouden © 2024 Career Control