career control logo
hero-banner-background

First dates

Peter van Overbeek
09.11.2021

Het vervelende bij de meeste vacatures is dat ze altijd zo’n algemene omschrijving hebben. Dat kan natuurlijk handig zijn, omdat de werkgever dan later geen discussie in detail hoeft te voeren met haar medewerker als die dwars gaat liggen aangeeft ‘dat dat niet in zijn / haar taakomschrijving staat’.

Maar in de fase wanneer iemand op zoek gaat naar een nieuwe baan, is het bloedirritant. Waar solliciteer je nu eigenlijk op? Wat ga je nu precies doen, hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? En ook niet onbelangrijk: Wat voor bedrijf is het nu eigenlijk? Wat is er dan zo dynamisch aan? Met een beetje pech wordt het bedrijf ook nog weggezet onder enkele kernwaarden of een mission statement. Bij ons niet anders overigens. Leuk, maar daar koop je niks voor.

Probleembegrippen

Voor sollicitanten bij een tussenpartij als een werving – en selectiebureau wordt het er vaak niet leuker op. Een bemiddelbureau houdt de vacature nog schimmiger. Deze verandert de taakomschrijving, de functietitel, de werklocatie wordt verdraait etc. Allemaal opgevuld met nietszeggende cliché termen als ‘teamplayer’ en ‘no nonsens mentaliteit’. Dat gebeurt vaak om de zoektocht zo breed mogelijk uit te kunnen zetten of de organisatie onduidelijk te houden op verzoek van het bedrijf zelf of om de concurrentie voor het bemiddelingsbureau buiten de deur te houden.

Op die manier begint de zoektocht naar een nieuwe baan voor de sollicitant wel heel erg op deelname aan ‘First Dates’ te lijken. Daar wordt vooraf ook een intake uitgevoerd en gekeken waar je op valt en waar je toekomstige partner in grote lijnen aan moet voldoen. Dan eindig je vooraf ook al snel in ‘zij moet spontaan zijn’ en ‘hij moet van leuke dingen doen houden’. Daar kun je natuurlijk niks mee. Top voor het TV- format uiteraard, want voor de kijker is het smullen geblazen om te zien hoe iemand anderhalf uur pijnlijke stiltes vol moet ouwehoeren met een blonde chick in zwarte kleding. Want ja, hij had aangegeven op blond en gothic te vallen. Dat ze verder niks te melden heeft en totaal niet met de situatie weet om te gaan, dat was vooraf lastiger uit te sluiten. Jammer voor de kandidaten, leuk voor de kijker en de adverteerders. Bij een sollicitatiegesprek liggen de belangen iets anders en valt er in zo’n geval weinig te smullen.

Waar wil je antwoord op?

Valt daar dan wat aan te doen? Uiteraard. Anders zou ik dit verhaal niet typen, natuurlijk. De kandidaat heeft alle recht en mag mondig genoeg zijn om het bemiddelingsbureau te vragen naar alle details over de baan en de organisatie. Van de recruiter mag je verwachten dat deze op de meeste vragen een goed antwoord kan geven. Die info moet de recruiter hebben als deze het maken van de match serieus neemt. Hoe ziet de afdeling eruit? Maar ook welke types passen er goed, welke niet? Wanneer wordt je bij dit bedrijf als succesvol gezien en wanneer zien ze je liever gaan dan komen? Wat is de bedrijfscultuur? Korte lijnen, loopt de manager in spijkerbroek, hoe gaat men om met flexibele werktijden, thuiswerken, kantoortuinen, is het hippie Amerikaanse shit of traditioneel poldermodel, in hoeverre bestaan er echt doorgroeikansen, zien ze liever dat je over 2 jaar op een andere functie zit of moet je dan nog steeds blij zijn met wat je hebt? Ik noem maar wat. Er zijn zelfs bemiddelaars die de naam van een organisatie vooraf niet eens prijsgeven. Alsof je een Tinder date hebt, maar de naam van je date niet vooraf mag weten. Zoals bij First Dates dus het geval is…

Je hoeft als kandidaat niet alles te pikken. Je wilt alles vooraf weten, om voor jezelf een goede afweging te kunnen maken of je überhaupt wel wilt worden voorgesteld door de bemiddelaar. Gewoon naar vragen.

Op internet las ik trouwens dat van de 730 afspraakjes bij First Dates zijn er slechts 5 tot een relatie gekomen. Dit is een slagingspercentage van 0,68 procent.

Dan doe ik het als de ‘Sergio’ van Career Control wel iets beter. Maar heb daar soms wel een tweede (sollicitatie)gesprek voor nodig.

recruiter profile image

Wil jij een afspraak met Peter om over de toekomst van jouw carrière praten?

Lekkerland

Lekkerland

Het volume van sigaretten die in de supermarkten gekocht kon worden is verschoven naar de Tabak & Gemak winkels en de Petrol stations. Welke uitdagingen zijn hierdoor bij Lekkerland ontstaan?

Lees meer
Detachering
Cannondale

Cannondale

Gesprek met Ard Cloo, Credit Manager bij Cannondale over trends en ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en automatisering, de visie voor de komende jaren en nog veel meer.

Lees meer
 Sonny Boogers: "PSV heeft geen winstoogmerk."

Sonny Boogers: "PSV heeft geen winstoogmerk."

Hoe worden budgetten opgesteld bij PSV en hoe maak je een begroting met zoveel afhankelijkheden? Sonny Boogers, Business Controller bij PSV geeft ons inzichten.

Lees meer
1 / 4