XXL Nutrition.

De kans dat je deze naam weleens voorbij hebt zien komen is groot. Ook wanneer je geen fervent sporter bent. De in 2004 opgerichte organisatie verkoopt online hoogwaardige voedingssupplementen voor fitness-liefhebbers, bodybuilders en andere krachtsporters. Waar bij andere organisaties de extreme krapte op de arbeidsmarkt echt een nijpend probleem begint te worden merken ze daar bij XXL Nutrition nog weinig van. Wat maakt dat het hen nog altijd lukt om personeel naar zich toe te halen? Des temeer reden voor een goed gesprek. René van der Zel, CEO & Founder van XXL Nutrition neemt ons mee.

XXL Nutrition is intussen een begrip onder recreatieve en professionele sporters. Naast een succesvolle webshopformule, is het A-merk ook verkrijgbaar in meer dan 800 sportscholen. We spreken René op een vrijdagmorgen vanaf zijn vakantieadres in Portugal waar hij samen met zijn gezin geniet van een welverdiende vakantie. Een inspirerend gesprek volgt. Waarin René vertelt over het ontstaan van zijn bedrijf.

Eiwitshakes

‘’Ik heb 10 jaar bij een energiebedrijf gewerkt. Ik deed zelf aan bodybuilding en kon niet goed tegen eiwitshakes. Ze waren plakkerig, klonterig en niet te drinken. Bovenal kreeg ik er buikpijn van. Ik trainde destijds bij een vriend. Hij gebruikte eiwitshakes geproduceerd door een babyvoedingfabrikant bij hem in de buurt en had geen last van buikpijn. Ik besloot om een emmertje te gaan halen. Zo ging dat echt destijds. Op den duur moest ik wel heel vaak naar Duitsland en reed ik met een bus vol eiwitshakes terug omdat ik steeds de vraag kreeg of ik het mee kon nemen. Toen dacht ik… ik heb wat te pakken.’’

Trigger tot ondernemen

René kocht een BMW Cabriolet waar hij al zijn geld in had zitten. Op tv had hij driften ontdekt: een autorijtechniek waarbij de bestuurder de auto in een vloeiende zijdelingse beweging dwars door een bocht stuurt. ‘’Ik trek die controller uit en bij de eerste bocht vloog ik tegen de lantaarnpaal. Mijn auto was total loss. Het eerst wat ik dacht was: dat moet ik terugverdienen. Ik had geld nodig. Dus ik dacht direct aan die eiwitshakes. Maar ik had geen geld dus ik leende 5000 euro van mijn ouders. Ze zeiden; doe dat nou niet jongen, want daar zit niemand op te wachten.’’ René bedacht de merknaam en kocht de URL. Hij heeft zelf een website in elkaar gezet met Frontpage for dummies en maakte de labels in PowerPoint. Via de babyvoedingfabrikant kocht hij de producten whitelabel in. Hij werkte nog een jaar bij het energiebedrijf en zei toen zijn baan op. Alles wordt nu op recept gemaakt en de formules ontwikkelen zij compleet zelf, de productie besteden ze uit.

Ondernemen

René komt niet uit een ondernemersfamilie. Maar een gevoel voor handel heeft hij van nature. Op de Hogeschool verkocht hij CD’s en Levi spijkerbroeken uit de kofferbak. Ondernemen had hij nooit bewust onderzocht. Maar als hij iets doet, doet hij het goed. De afzetmarkt is uitgebreid van B2C, naar sportscholen en inmiddels ook de retail. XXL Nutrition ligt nu in meer dan 150 supermarkten. Ook staan ze deze zomer op allerlei dancefestivals om hun proteïnebar te promoten en onderzoeken ze de mogelijkheden om eiwitrijke shakes in de horeca te schenken. The sky is the limit.

Aantrekken personeel

Inmiddels heeft de organisatie 110 man personeel en zijn ze bovendien een herkenbaar merk waar bij mensen graag willen werken. ‘’We hebben een goede naam opgebouwd. Uiteraard helpt dat mee in het aantrekken van personeel. Mensen vinden het leuk om op hun verjaardag tegen vrienden te zeggen; ik werk bij XXL.’’ Het feit dat het merk herkenbaar is helpt mee, maar is volgens René echt niet de enige reden dat het hen nog altijd gemakkelijk lukt om personeel naar zich toe te halen. ‘’Wat meehelpt is dat je als organisatie een gezicht naar buiten laat treden die mensen direct associëren met het bedrijf.
Het feit dat het merk herkenbaar is helpt mee, maar is volgens René echt niet de enige reden dat het hen nog altijd gemakkelijk lukt om personeel naar zich toe te halen. ‘’Wat meehelpt is dat je als organisatie een gezicht naar buiten laat treden die mensen direct associëren met het bedrijf. Je kan ook als kleine organisatie iemand naar buiten laten treden als gezicht van het bedrijf. Men vindt het fijn om te weten waar het gedachtengoed van het bedrijf vandaan komt en dan helpt het uiteraard als die persoon ook nog een beetje sympathiek is. Daarnaast is het belangrijk dat je vooral uitdraagt hoe het is om te werken bij het bedrijf en hoe je omgaat met mensen. Denk aan mensen vrijlaten, verantwoordelijkheden geven en het maken van fouten. Daar moet je open over zijn. Het moet niet altijd gaan over jouw organisatie en hoe fantastisch jouw product of dienst is. Wij delen geregeld sneakpics van hoe we omgaan met mensen binnen het bedrijf. Cultuur is belangrijk voor mensen en dit moet je bijvoorbeeld delen middels video’s.’’

Transparantie en eerlijkheid

Maar bovenal zijn openheid, eerlijkheid en transparantie voor XXL heel belangrijk. Op de vraag of René deze kernwaarden bewust op voorhand bepaald heeft moet René lachen. ‘’Het is gewoon wat we doen. We hebben geen kernwaarden en hebben dit nog nooit op papier gezet. We zijn gewoon aan het werk. We hebben nog nooit een marktonderzoek gedaan of kernwaarden uitgewerkt. We zijn lekker bezig met zijn allen en open en eerlijk naar elkaar. Neem nu bijvoorbeeld de salarissen. Ik moet de salarissen zonder raar gevoel of schaamte op tafel kunnen leggen zonder dat daar heel veel discussie ontstaat. Het moet makkelijk te verklaren zijn. Bij veel bedrijven is dat al niet en wordt het in de doofpot gestopt. Maar dan heb je in mijn optiek een rotte organisatie, in beginsel. Die transparantie en eerlijkheid is belangrijk.’’

Sterke cultuur

Volgens René zit het succes hem in de sterke cultuur. ‘’Men weet waar we naartoe gaan, dat zit in hun botten. Wat je vaak ziet is dat als je ergens binnenkomt je een functieprofiel en een takenpakket krijgt. Bij ons kom je in een team en vallen taken naar je toe. Als je iets leuk vindt kan je het naar je toe trekken en iemand anders doet dit dan niet. Dit ontstaat bij ons organisch. En natuurlijk kan dat niet altijd, want soms moet iets gedaan worden. Maar die ontwikkeling is erg belangrijk. Zo is iemand die op de klantenservice werkte nu onze hoofdinkoper non-food en ontwerpt iemand die in het magazijn begonnen is nu onze labels.’’

Vibemanager

Een cultuur stimuleren doet René eigenlijk van nature. Dat heeft vooral te maken met hoe hij om wil gaan met mensen. ‘’Mensen die niet bij ons passen nemen we afscheid van of gaan zelf weg. Daarbij zie ik mezelf als een soort Vibemanager. Ik wil graag respectvol en oprecht luisteren naar mensen en ga geregeld met iemand in het gangpad een gesprek aan. Zonder afgeleid te raken door een telefoon – wat zo vanzelfsprekend lijkt maar dit is niet altijd zo. Dat gezicht wat ik extern ben, wil ik (nog belangrijker) intern zeker zijn.’’

Aan het einde van het gesprek kunnen we eigenlijk maar tot één conclusie komen. Het feit dat XXL een magneet is voor potentiele nieuwe medewerkers zit hem toch echt in de cultuur. Een cultuur waarin het ‘we-gevoel’ duidelijk merkbaar is. Een cultuur dat draait om stimuleren en groeien. We komen dan al heel snel tot de conclusie dat daar maar één passend woord voor is: een sportieve cultuur. En laat vanuit daar nu net 18 jaar geleden het bedrijf opgericht zijn.

Career Control laat zich graag inspireren door leiders en ondernemers. Afgelopen periode gingen we in gesprek met diverse organisaties. Wat is hun visie als het gaat om bedrijfsvoering? Tegen welke uitdagingen lopen zij aan als het gaat om het werven van personeel? Dit en meer lees je op onze contentpagina.

Alle rechten voorbehouden © 2021 Career Control