Tips bij de bekende, lastige sollicitatievragen

Bij sollicitatiegesprekken krijg je vaak dezelfde universele, standaard vragen. Daar kun je je vooraf natuurlijk heel goed op voorbereiden. Simpele vragen waar je vaak maar lastig een antwoord op kunt formuleren. Hier heb je een paar handvaten op deze vragen:

Wat spreekt je aan in de functie en het bedrijf? Wat vind je zo uitdagend, leuk en interessant aan dit werk?
Check de bedrijfspagina: Je gesprekspartner wil graag horen dat je bewust voor deze positie kiest en waarom deze organisatie je aanspreekt is veelal een controle of je je vooraf hebt ingelezen over het bedrijf. Check op de bedrijfspagina voor welke kernwaarden zij staan.

Staan ze voor een maatschappelijk doel of willen ze een bepaalde bedrijfscultuur nastreven? Gebruik dan die informatie of termen in je antwoord; Is ‘ambitie’, de ‘grootste in hun marktgebied willen zijn’ belangrijk, dan leg je uit dat je graag onderdeel wilt zijn van een organisatie met een winnaarsmentaliteit (ondersteun het met een paar eigen praktijkvoorbeelden, waaruit blijkt dat jij ook zo in de wedstijd staat). Gaan zij voor ‘het leveren van een goed product, rekening houden met het milieu’, dan kun je aangeven dat je ook trots bent op het werk en de service die je aflevert. Benoem dat je privé ook milieubewuste keuzes maakt en het nemen van verantwoordelijkheid daarin belangrijk is.

Waar hoop je jezelf te zien over 3 jaar? Inlevingsvermogen: Alsof je gesprekspartner al wel weet wat hij / zij over drie jaar aan het doen is. Maar toch, je kan de vraag verwachten. En ze verwachten van jou misschien wel een enigszins uitgestippeld plan. Geef een antwoord dat goed past bij de toekomstverwachtingen van deze baan en / of deze betreffende organisatie. Bij een organisatie met vijf medewerkers met matige groeipotentie, kun je beter aangeven dat je deze baan de komende vijf jaar wel zal vervullen en verwacht in de rol voorlopig prima door kan ontwikkelen en het boeiend houden voor jezelf. Bij een corporate ben je eerder een investering voor het hele bedrijf, dus zou je twee of drie jaar op deze positie kunnen zitten en dan intern doorstromen. Zo kan de organisatie de komende decennia maximaal rendement uit jouw kwaliteiten gaan halen.

Je keuzes op je CV kunnen je verhaal daarbij ondersteunen. Wat is de reden dat je deze opleiding & richting gekozen hebt en wat had je ermee voor ogen? Waarom ben je niet gebleven bij het bedrijf waar je stage hebt gelopen? En denk na over het inlevingsvermogen van je gesprekspartner. Solliciteer je op een vaste parttime baan, is het melden dat je hoopt binnen twee jaar kinderen te krijgen minder snel een ‘bezwaar’. Verwacht de organisatie dat haar personeel blijft ontwikkelen, dan heb je misschien al over toekomstige functies (operationeel of aansturend) of specifieke opleidingen nagedacht.
Wat zijn je sterke – en zwakke punten?
Spiegel jezelf vooraf nog even: De grootste cliché vraag tijdens elke sollicitatie! Meestal weet je zelf daar ook al wel een antwoord op te formuleren. Maar vind je dat lastig, vraag aan mensen in je privé – omgeving wat typisch sterke – of zwakke eigenschappen van je zijn, denk aan je eerdere beoordelingsgesprekken, of stel jezelf de vraag wie jij altijd ‘bent’ in de groep van collega’s of vrienden. De goede eigenschap kun je met een praktijkvoorbeeld toelichten (bedenk die ook vooraf!).  Dat geldt ook voor de slechte eigenschappen, maar voeg daar aan toe: Hoe wist je destijds je slechte eigenschap / praktijkvoorbeeld om te draaien naar een positieve afloop?
Waarom zouden we voor jou moeten kiezen?
Personaliseer jezelf: Welke eigenschap, kennis of kunde denk je dat handig zal zijn om de baan met succes uit te gaan voeren? Benoem dit als reden waarom ze voor jou zouden moeten kiezen. Als Excel – kennis wordt gevraagd en je bent toevallig een Excel – wonder, dan moet je dat uiteraard benoemen. Maar ook als je het idee krijgt dat het een hele individualistische rol betreft, maak je duidelijk dat je iemand bent die heel zelfstandig aan de slag gaat, weinig aanspraak, erkenning of teamplay nodig heeft. En andersom: Is het bedrijf van de vele feestjes, dan moet je natuurlijk benadrukken dat je makkelijk benaderbaar bent, makkelijk op de zaken af stapt en outgoing, communicatief bent.

En natuurlijk zijn er nog andere kandidaten die dat ook allemaal kunnen of bezitten, maar benadruk dan dat je denkt dat je met deze mogelijk aanstaande collega’s (die je hebt gesproken, al de hand hebt geschud of de sfeer die je zo kort al even proefde in de wandelgangen) wel zal klikken en prima past in dergelijke werkomgeving / bedrijfscultuur. Personaliseer jezelf, creëer de gunfactor. Je kunt waarschijnlijk precies hetzelfde als de concurrerende sollicitant, bent vast bijna net zo duur of goedkoop (en dat mag je natuurlijk ook allemaal benadrukken om voor hen de keuze makkelijker te maken), maar jij bent de leukste persoon om erbij te hebben.
Peter van Overbeek

Telefonisch bereikbaar op
+31(0) 6 39 78 33 71


Emailadres: peter@careercontrol.nl

Relevante berichten

De perfecte kandidaat

Er is niets mis met het zoeken naar de perfecte kandidaat. Maar als organisatie moet je je ook altijd afvragen of je voldoende te bieden hebt aan iemand die een stap opzij maakt. Is er nog veel te leren, zijn er voldoende doorgroeimogelijkheden op niet al te lange termijn?

Lees meer »