Geen slappe hand bij online solliciteren; Tips & tricks

Nog een paar maanden volhouden en dan zijn we hopelijk van de praktische ellende van Covid – 19 af. Uitermate vervelend voor de café – eigenaar, de fanatieke (binnen)sporter en de vaste klant van de sekswerker. Maar ook de brave sollicitant heeft het niet makkelijk. Je zou maar op zoek moeten naar een nieuwe baan in deze tijden. Dat worden vooral sollicitatiegesprekken op afstand, online.
Gelukkig weten HR – medewerkers, en de meeste managers, inmiddels wel hoe ‘teams’, ‘zoom’ en ‘skype’ in elkaar steekt. En ze zijn een beetje gewend geraakt aan het spreken van sollicitanten via het digitale venster, nemen zelfs al online aan! Maar ja, die routine heeft de sollicitant nog niet. Hij of zij trapt in de praktijk nog wel eens in vervelende beginnersvalkuilen en laat daarmee niet de indruk achter zoals in eerste instantie was beoogd. Daarom hebben we bij deze dan ook een paar slimme, praktische tips op een rijtje gezet om dat enigszins te beperken:
Ga netjes, verzorgd gekleed achter de laptop zitten. Misschien dat je normaal wel rond dat tijdstip nog in je onesie of uitslaap – hoodie zit. Maar daar is weinig begrip voor.

Zorg dat je vooraf het Skype / Meet – Google, MS Teams etc hebt geïnstalleerd en gecontroleerd, het nummer van de ander in je telefoon hebt gezet voor de whats app – video call. Dan kom je er niet op het ‘moment suprême’ niet achter dat het mogelijk allemaal niet werkt.

Zorg dat je de benodigde documenten (je cv, de vacature, kladblok voor aantekeningen, info van de bedrijfswebsite etc) voor je hebt liggen en niet “mee” gaat zitten zoeken op het internet of typen op de laptop tijdens het gesprek. Dat is irritant voor de andere partij en zegt iets over hoe matig serieus je je hebt voorbereid op het gesprek. En je houding oogt minder geïnteresseerd.

Zorg voor een acceptabele achtergrond; Zit je middenin een verbouwing, ‘cover’ je bouwput dan met een door het programma aangeboden standaardachtergrond. Of voer het gesprek bij je tante in huis. Denk sowieso even na over je achtergrond; Een peertje aan het plafond ipv een (echte) hanglamp, geeft de indruk dat je lui bent, (te) snel tevreden, misschien niet heel initiatiefrijk bent. Een flauw bloemetjesgordijn of een stapel pizzadozen van de avond ervoor, verbetert je representativiteit niet perse.

Zorg dat je vooraf een plan hebt om geen gillend kind (opnieuw is het huis van je tante een mogelijke optie..) of een stofzuigende partner tijdens je gesprek hoeft mee te maken. Stop de hond met een bot in de bench. Hang een doek over de vogelkooi. Begraaf je telefoon in de tuin. Plak een briefje op de deur dat DHL het pakketje ook op nummer 48 mag droppen. Nu maar hopen dat je overige buren niet gaan boren.

Voorkom dat je in tegenlicht zit. Dat is voor de gesprekspartner prettiger communiceren. Kijk ook in de camera, afgewisseld met het scherm. Dan heeft je gesprekspartner je ook goed in de ogen kunnen kijken. Ga niet tijdens het gesprek voor je uit zitten kijken of loerend naar alles wat beweegt op straat. Aandacht zichtbaar bij de camera houden, dan neem je je gesprekspartner serieus. Na het gesprek heb je nog alle tijd om naar je eigen huiskamer te gaan zitten staren.
Wanneer we straks allemaal weer gevaccineerd en wel door het leven wandelen, kunnen we de tips voorlopig weer opbergen tot een volgende pandemie en kun je je weer ouderwets zorgen maken over het wel of niet te laat komen op een sollicitatiegesprek of het geven van een slappe hand. Tot we weer bij het ‘oude normaal’ zijn, maak dankbaar gebruik van de beschreven sollicitatietips!
Peter van Overbeek

Telefonisch bereikbaar op
+31(0) 6 39 78 33 71


Emailadres: peter@careercontrol.nl

Relevante berichten

De perfecte kandidaat

Er is niets mis met het zoeken naar de perfecte kandidaat. Maar als organisatie moet je je ook altijd afvragen of je voldoende te bieden hebt aan iemand die een stap opzij maakt. Is er nog veel te leren, zijn er voldoende doorgroeimogelijkheden op niet al te lange termijn?

Lees meer »